tisdag 21 juni 2011

Äventyr...

Har spenderat nga timmar på förlossningen idag. Har ju haft så satans ont under revbenen, precis under höger bröst, sen i söndags. Det hugger när jag tar djupa andetag och vrider överkroppen åt höger.
Ringde förlossningen, som kollade igenom journalen och sa att jag skulle komma in för provtagning, de ville utesluta havandeskapsförgiftning.
Åker in, träffar först en riktigt ointresserad bm (som jag hoppas vi slipper sen) och sedan en trevlig undersköterska. Hon tog blodtryck och kopplade på grejer på magen för att kolla bebishjärta och aktivitet på livmodern. Får ligga ett tag innan bm kommer och tar blodprov. Hon var riktigt trevlig, hoppas vi får henne sen, trots att jag trodde jag skulle dö av blodproverna... det tog en dryg timme att få tillbaka provsvaren så A. körde runt mig i rullstol en sväng (fogarna vill BARA jävlas, kan knappt gå längre...).
Läkaren kunde konstatera att allt såg bra ut, men hon ville rådgöra med jourläkaren om man skulle kolla efter propp i lungan. Symptomen var iofs inte helt överensstämmande, men ändå. Jouren tyckte inte det behövdes. Om det hade varit en propp så hade jag haft svårt att andas, men jag andas nästan utan problem. Jag kan bara inte ta djupa andetag. De trodde istället att jag hade lungsäcken i kläm mellan revbenen. Lungsäcken är väldigt känslig så det stämde bättre på det jag beskrev. Det kändes skönt att höra. Däremot kan man inte göra någonting åt det.
Så om jag har otur (känns det som om jag har någon tur överhuvudtaget med den här graviditeten..?), kan jag ha det så här till efter förlossning. Nu orkar jag inte bry mig längre. Det är snart över och Freja mår tiptop.

Ska nog gå och lägga mig snart. Sov ca tre timmar i natt och sedan nästan fyra när vi kom hem, men är helt slut.

[tjugosju; tvåa sjua ]

Inga kommentarer: