onsdag 23 februari 2011

Kvällsöppet.

Kan börja detta inlägg med att erkänna på en gång; jag är liberal. Väldigt liberal.
Kvällens debatt om hemmafruar i "Kvällsöppet" får mig att gå i taket. Den där Katerina Janouch är en riktig bengluva. Jag har iofs aldrig gillat henne.
Att kvinnor inte själva ska få välja år 2011 vad de vill göra en period i livet är som ett skämt. Jag tycker att det är ett positivt tecken för feminismen och jämlikheten att fler kvinnor väljer att stanna hemma. Det är väl hela poängen med feminism, att ge kvinnor fria val? Att lita på att kvinnan är kompetent nog att välja en man, bilda en familj och hitta ett liv som passar dem? Eller? Har jag missat något?

Dessutom sparar man samhället en hel del pengar när man stannar hemma. Och förskolor är överbelastade som det ser ut idag och barn blir inte socialt medvetna först de är runt tre år. Då är det väl jättebra att en del väljer att vara hemma längre med sina barn?
Efter tre år är det direkt lämpligt för barn att integrera med andra barn och vuxna på en daglig basis. Det anser iaf jag...

Inte undra på att pedagoger idag är underbetalda när samhället inte ser något värde i att ta hand om barn. Och framför allt inte sina egna verkar det som.
Vårdnadsbidraget är ett steg i rätt riktigt för att ge människor möjligheten att själva välja hur de vill leva sina liv. Dessvärre är det allt för lågt vilket gör det till en klassfråga. Det kan i princip bara utnyttjas av de som har en i familjen som tjänar bra, för "Svensson" är det ofta obrukbart.
Att välja att ta hand om sina barn på heltid är ett jobb och borde ses som det. Det ligger ett värde i det, om du frågar mig. Att ta hand om sina egna, eller andras, barn är det viktigaste jobbet som finns.

Slutsats. Låt människor välja själva hur de vill ha det i sina familjer. Höj vårdnadsbidraget för att ge fler möjligheten att vara hemma. Det avlastar i slutändan förskolorna så att pedagoger kan få känna att de räcker till. Dessutom höjer det värdet på arbeten som är relaterade till barn.

Så, då fick jag säga mitt för idag.

[ katten gillar element ]

2 kommentarer:

Emilie sa...

Njaaaa.... socialt medvetna för 3 år vet jag inte helt riktigt Sofia :) Barn från under 1 år visar empati för andra så att jag är inte helt enig :)

oktoberflikka sa...

Äh, det var vad jag lärde mig på Lärarhögskolan då det begav sig och det de sa när jag jobbade på förskola för hundra år sedan.
Och empati kan man ha utan att vara socialt medveten. Man har inte samma sociala behov när man är riktigt liten. Man är inte medveten om omgivningen på samma sätt...